Szájsebészet

Fogeltávolítás

A fogak keményszöveti betegségeinek és a fogágybetegség előrehaladásának bizonyos esetekben elkerülhetetlen következménye a fogak eltávolításának szükségszerűsége. A legtöbb esetben ezen beavatkozás gyorsan és gördülékeny végrehajtható, de bizonyos körülmények komplikálttá tehetik a rutin beavatkozásnak számító fogeltávolítást. Ilyen körülmény lehet, ha az eltávolítandó fog koronai része nagyon destruálódott vagy csont és ínyszövet fedi a fogat, esetleg gyulladásban van a fog. A beavatkozás szinte minden esetben fájdalommentesen elvégezhető.

Fogeltávolítás előtt

A fogeltávolítást megelőzően célszerű néhány dolgot elvégezni, amely nagyban megkönnyítheti a beavatkozás menetét és elősegítheti a gyógyulást. Mindig célszerű a fogeltávolítást megelőzően egy szájhigiénés kezelésen és tanácsadáson részt venni, amely során a fogkő eltávolításra kerül és aztán egy tiszta és kedvezőbb környezetet biztosít a fogeltávolítást követően kialakuló seb gyógyulásához. A fogeltávolítást időpontját megelőzően célszerű enni, ezzel minimumra csökkenthetjük a rosszullét és az ájulás kockázatát a fogorvosi székben.

Fogeltávolítás után

A fogeltávolítást követően is célszerű betartani néhány tanácsot. Fontos, hogy a beavatkozás során egy seb képződik a szájban, melyet ideális esetben véralvadék tölt. Ez a véralvadék biztosítja a seb zavartalan gyógyulását. A véralvadék védelme miatt a foghúzást követően tilos köpködni, öblögetni, a sebet szívogatni és élőflórás tejterméket fogyasztani 2-3 napig. A dohányzást és tömény alkohol fogyasztását is mérsékelni kell ezen időintervallum alatt. Célszerű lehet valamilyen vény nélküli fájdalomcsillapítót bevenni a beavatkozást követően az érzéstelenítés elmúlását követően felmerülő diszkomfort elkerülése végett. A foghúzást követő reggelen már óvatosan tisztítani kell a foghúzás helyét egy puha sörtéjű fogkefével, egészen a lágyszövet gyógyulásáig. Ellenkező esetben nő a rizikója a foghúzást követő gyulladásnak. Az ínyszövet gyógyulását nagyjából két hétre tehetjük, a csont teljes gyógyulása három hónapot igényel. Ha a foghúzást követően a kezdeti panaszok pár napon belül komolyabbá fordulnak, javasoljuk kezelőorvosának mielőbbi felkeresését.

Bölcsességfog eltávolítás

Bölcsességfognak nevezzük az utolsó nagyőrlő fogakat. Legtöbbször elmondható, hogy a bölcsességfogak eltérő anatómiai szerkezettel rendelkeznek, amelyek azok előtörésében és funkcióikban is gátat jelentenek. Gyakran előfordul, hogy helyhiány gátolja előtörésüket. Ilyen esetekben akár anélkül, hogy a szájüregben megjelennének, képesek a többi fog torlódását előidézni, ezen kívül nyomó hatást fejthetnek ki a szomszédos nagyőrlő fogakra, amely azok károsodásához, duzzanathoz, extrém esetben szájzár kialakulásához vezethet. Ha előtörésük megtörténik, akkor is hátsó pozíciójukból adódóan nehezen tisztíthatóak, ezért gyakran hamar áldozatul esnek a fogakat érintő gyulladásos betegségeknek.

A bölcsességfogak eltávolítása a fog szuvasodása előtt egyszerűbben elvégezhető. Ha nem jelentek meg a szájüregben, akkor eltávolításuk csak műtéti úton történhet meg. Ebben az esetben egy sebészi feltárás során a lágyszövet alól felszabadításra kerülnek és körültekintő mozdulatokkal eltávolításra kerülnek. Ha az anatómiai körülmények szükségessé teszik, akkor a csont elfúrására, esetleg a fog feldarabolására is sor kerülhet.  Ezt követően öltésekkel kerül sor a lebeny zárásra. A varratok egy vagy két héttel a beavatkozás követően kerülnek eltávolításra.

Annak ellenére, hogy beavatkozás minden esetben fájdalommentes, előfordul, hogy a bölcsességfog műtéti eltávolítását követően utópanaszok jelentkezhetnek. Ilyen lehet a fájdalom, arcduzzanat, szájnyitási korlátozottság esetleges vérzés, ritkán ajak- vagy arc zsibbadás.

Fontos, hogy a beavatkozást követően hűteni kell a műtéti területet, valamint vény nélkül kapható nem szteroid gyulladásgátló szedése ajánlott 2-3 napig. A fizika munka és sport végzése kerülendő ezen időintervallum alatt. A műtétet követő naptól kezdve a műtéti terület tisztítása ajánlott, puha sörtéjű fogkefével.

Gyökércsúcs rezekció

Előfordulhat, hogy a fogak gyökérkezelése valamilyen okból kifolyólag nehezített, nem végezhető el megfelelően vagy a gyökér körüli gyulladás nem megfelelően gyógyul. A gyökércsúcs eltávolítását olyan esetekben alkalmazzuk, mikor a fogat szeretnénk megtartani, de esetleg a gyökércsúcs körül ciszta alakul ki, melynek elmúlása nem várható, illetve a fog gyökércsatornája anatómiai okokból nem átjárható, álút képződött vagy amennyiben a gyökérkezelés során gyökérkezelő eszköz tört a gyökércsúcsba. Fontos, hogy a fogat gyökérkezelni kell a beavatkozás előtt. A gyökértömés után, általában helyi érzéstelenítésben metszést és lebenyképzést követően a fog gyökércsúcsi részét fedő csontot csontfúró segítségével feltárjuk és a gyökércsúcsot eltávolítjuk. A sebet zárjuk és egy hét múlva a varratokat eltávolítjuk.

Bizonyos esetekben szükséges ún. retrográd gyökértömés (vagyis a gyökértömés nem a fog koronai, hanem gyökértömés felőli behelyezése) szükséges. Ezt minden esetben a beavatkozással egy időben kell elvégezni.

Lépjen velünk kapcsolatba